Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mslvl de zeester

  • bob ten brinke

    Vorig jaar; dd. 21-10 heb ik een oproep geplaatst betreffende de sleepvlet de Zeester van mijn opa Sijtze Hendrik Bennema uit Zwolle.

    Inmiddels is bekend dat, behalve de sleepboten die hij in eigendom had, de Zeester gezamelijk is gekocht met Dhr. Berends uit Zwolle.Hierbij een dringend verzoek aan de nazaten van Dhr. Berends om kontakt met mij op te nemen.

    Berends had zelf een sleepboot genaamd Risico.Documenten van deze sleepboot zijn bij mij aanwezig.

    Bob ten Brinke

    Zwolle

    0384234835

  • M. de Boer

    Zeester eur no 32,70463

    bwjr 1955 Van der Schoot Harlingen

    11.50 x 3,50 x 1.20 mtr

    1 x Stork 74 pk

    1962 verkocht aan ……………………

    Risico gkocht 06-07-1942 30.50929

    Stapel Spaarndam bwjr 1924

    13,89 x 3,48 x 1,45 x 1,30 x 2,60 mtr

    4 cil. Deutz motor mo 1802817/20 SA 4M 428 - 120 pk

    15-10-1970 gesloopt

  • Mart van der Velden

    Bennema te Zwolle:

    Mogelijk interessante informatie voor u:

    In het reparatieboek van Van der Velden's Scheepswerf te Zwolle is over ene Bennema o.a. vermeld vanaf circa mei 1945 - 1946: Sleepboot Bennema: Kromhout Gloeikop motor 30 Hoofdlager ingegoten en pasgeschrapt, reeling afgebrand. Strippen v. nieuwe stuurhut a/d dek gelascht en gaten dichtgelascht.

    En verder werd vanaf eind september 1951 gewerkt aan ‘Sleepbootje … Bosman Bennema Zwolle’. Kennelijk een omvangrijke reparatie ten behoeve van de inbouw van een nieuwe motor.

    En In oktober 1951 werd gewerkt voor Bennema Zwolle Sleepb. “Johanna” . Noot juni 1934 … motorschip Johanna van kapitein Bennema uit Niehove.

    In 1952 Bennema uit Zwolle met de sleepboot Regine,

    Bennema uit Zwolle met de sleepboot Risico.

    Mart

  • bob

    Mart,

    Hartelijk dank voor deze informatie.De genoemde boten van mijn opa en zijn vader zijn mij bekend maar deze reparatiegegevens niet.Mocht je nog eens de naam Bennema uit Zwolle of Niehove, betreft sleepboten, tegenkomen dan hoor ik dit graag.

    Vr. gr. Bob.

  • Mart van der Velden

    Ik heb 2 berichten gevonden:

    1. Bron Van Der Velden’s Scheepswerf Reparatieboek 1933-1936:

    In juni 1934 werd aangenomen 2 olietanks met afmetingen 2000 x 800 x 400 centimeter te maken voor het motorschip Johanna van kapitein Bennema uit Niehove. De aangenomen prijs was ƒ27,50 per stuk. Op 14 juni werd hiermee aangevangen. Verder werd een waschbak gemaakt.

    2. Bron Handschrift C.van der Velden:

    Op zekere dag, circa 1958 – 1961, kwam sleepbootschipper Bennema op het kantoor van Van Der Velden’s Scheepswerf aan de Holtenbroekerdijk te Zwolle en vertelde dat hij voor een opzichter van Rijkswaterstaat een ark van Almelo naar Gouda had gesleept. Toen hij vanaf het Twente-Rijn-kanaal de IJssel opdraaide, viel de ark zo scheef dat de bovenbouw er af schoof. De praam liep vol en zonk. De tros was losgegooid en de bovenbouw dreef weg. Op de IJssel was het hoog water en er stond een zeer sterke stroom. De ark was verzekerd, maar de verzekering sprak de sleepboot aan. Hij had aangenomen om de ark naar Gouda te slepen. Bennema vroeg advies. C.van der Velden antwoordde dat Bennema naar zijn mening niet kon verwachten dat de stabiliteit van de ark onvoldoende was om te verslepen toen hij aangenomen had de ark naar Gouda te brengen, en daarvoor niet aansprakelijk gesteld kon worden. De ark was een stalen praam van 20 x 4 meter met daarop een opbouw 18 x 5 meter; de opbouw was vrij hoog, stak er aan elke kant zo'n 50 cm over en stond zonder bevestiging los op aan de praam.

    Mogelijk is er meer informatie in de reparatieboeken van deze scheepswerf te vinden.