Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

monopolboot

  • wia

    ik wil graag weten wat monopolboot betekend.

    ik weet dat het een duitse benaming is en iets met de duitse kanalen te maken heeft.

    maar wie weet wat het precies betekend en waarom sommige boten zo worden genoemd

  • henk Kok

    HALLO

    IK WEET NIET OF DIT HELEMAAL DE WAARHEID IS ,MAAR IN MIJN JEUGD VOEREN WIJ NOGAL EENS OP DE DUITSE KANALEN , EN DAAR WAS MAAR EEN VORM VAN SLEEPVAART MOGELIJK ,EN DAT WAS ACHTER 'N MONOPOLBOOT

    OM DE DOODEENVOUDIGE REDEN DAT ER GEEN PARTICULIERE SLEEPBOTEN GETOLEREERD WERDEN.

    IK DACHT ALLEEN OP HET GEDEELTE VAN DBG;RUHRORT TOT WANNE

    MOCHTEN ER OOK ANDERE SLEEPBOTEN SLEPEN,MAAR DAT WEET IK NIET ZEKER MEER.

    DE NAAM MONOPOL KOMT DUS SIMPELWEG VAN DE MONOPOLIEPOSITIE

    DIE ZE INNAMEN.

    VOLGENS MIJN HERINNERING WAREN ER HONDERDEN VAN.

    M.VR .GR

    HENK KOK VREESWIJK

  • Ed Bauwens

    Op de duitse kanalen was het slepen van sleepschepen geregeld door de staat deze boten sleepte 7 tot 8 schepen achter zich hangen, het ging met en slakkegangetje door alle kanalen , b.v naar Ham, Dortmund, deze boten voeren op bepaalde strekken. Van wezel naar Herne dan nam een andere boot het over van Herne naar Dortmund over. Het was een tijdroverde situatie het slot wel aan.

    wia schreef:

    >

    > ik wil graag weten wat monopolboot betekend.

    De sleepboten hadden de monoplie.

    > ik weet dat het een duitse benaming is en iets met de duitse

    > kanalen te maken heeft.

    nee

    > maar wie weet wat het precies betekend en waarom sommige

    > boten zo worden genoemd

    Het woordt monopolie zegt al genoeg, het sepen kon je allen met deze dienst

  • Jan Visser

    Weet iemand een verzamelaar die meer weet over de Monopool boten. Ik ben op zoek naar foto,s en een schepenlijst.

  • Jan

    Er is ooit eens een Lekko uitgegeven met daarin een artikel over monopol sleepboten welke zich in Nederland bevonden. Echter dit artikel is eens halverwege de jaren 80 geschreven dus niet meer aktueel. Ook kloppen niet alle gegevens. Voor meer info: www.lekko.org

    Ook het blad Sleep & Duwvaart publiceert zo nu en dan nog wel eens een monopoolboot. www.sleepduwvaart.nl

    Ook is er in Duitsland een boek uitgegeven. Helaas heb ik dit boek niet in mijn bezit. Wel weet ik dat er geen vlootlijst in was opgenomen. En dat het meer een geschiedkundig boek betreft.

    Ik heb wel enige gegevens van monopolboten in mijn bezit. Ik kan er wat doormailen.

    Groet

    Jan

  • ossebaar j

    Als vrijwiliger van een museum ben ik op zoek naar de geschiedenis van de stoomsleepboot Stad Dortmund 8/monopol571. Monopol staat voor Reichsschlepbetriep met de volgende kantoren :Münster,hoofdk. Bergeshövede,maschineambt;Duisburg+minden,schlepambt. Een copie va een vlootlijst heb ik gekregen van een bevriende kennis. De sleepboten zijn op verschillende scheepswerfen gebouwd. De nummers zijn 550-581 ook staan er 4 tractoren in deze lijst. Ik verwacht ook het boek dat over deze tak van sleepvaart geschreven is .Hopende op reactie hoogachtend J.Ossebaar wia schreef:

    >

    > ik wil graag weten wat monopolboot betekend.

    > ik weet dat het een duitse benaming is en iets met de duitse

    > kanalen te maken heeft.

    > maar wie weet wat het precies betekend en waarom sommige

    > boten zo worden genoemd