Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

informatie sleepboot Avontuur

  • Jouke de Boer

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van de Amsterdammer de Avontuur.

    ex naam Diena en ex naam Eliaes en is gebouwd bij de Vries lensch te Amsterdam voor de gebr Stork te Hengelo in 1946.

    De motor is een Stork Ricardo 3 cil type R153 85-PK 900-RPM.

    Verder heb ik geen gegevens van deze boot. Wie kan mij op dit gebied verder helpen. alle keine details zijn van harte welkom.

    Met vriendelijke dank

    Jouke

  • Ronald Dijkstra

    Jouke,

    Heel toevallig was ik zojuist aan het googlen op de naam Elaeis.

    Mijn opa is schipper geweest bij Stork en heeft t/m 1951 gevaren op de Elaeis, deze boot was in gebruik als directieboot en sleper.

    Zelf ben ik geboren in 1955, maar de de Elaeis kwam op verjaardagen redelijk vaak naar voren.

    In de weekenden werd veel gevaren met de familie.

    Ook ik ben benieuwd naar gegevens over deze boot.

    Met vriendelijke groeten,

    Ronald Dijkstra

  • betty wildeman

    Mijn vader was de schipper van de Elaeis en vanaf 1951 heeft hij bij Stork daarmee gevaren. In 1974 is hij met pensioen gegaan en heeft de boot gekocht. Hij heeft daar mee gevaren tot zijn 83e, In 1992 is de boot met een bloedend hart verkocht en daarna was het stil. Ik kan wat vertellen over deze boot want ik heb er heel vaak mee gevaren. Heel leuk om te weten wat ervan geworden is. Een schip verliest meestal nooit zijn naam, maar in dit geval moet ik constateren dat het schip een andere naam heeft gekregen. Mijn vader is overleden in 2001.

  • e.c. wildeman

    Mijn vader was de opvolger van de heer Dijkstra op de Elaeis. Hij heeft de boot gekocht van de fa. Stork toen hij met pensioen ging in 1974. In 1992 heeft hij het schip verkocht, Tot zijn 83e heeft hij er mee gevaren. U kunt mij mailen als u meer wilt weten over deze boot.

  • betty wildeman

    Eerder reageerde ik op deze vraag,maar toen had u een boot die Haukje heette en aan dezelfde eigenschappen voldeed als de Avontuur. Hoe heet het schip nu? Het was vroeger van mijn vader die er vanaf 1951 tot 1992 op gevaren heeft. U kunt mij daarover vragen als u wilt omdat ik vaak op dit schip gevaren heb en nog heel veel foto's heb.Jouke de Boer schreef:

    >

    > Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van de Amsterdammer de

    > Avontuur.

    >

    > ex naam Diena en ex naam Eliaes en is gebouwd bij de Vries

    > lensch te Amsterdam voor de gebr Stork te Hengelo in 1946.

    >

    > De motor is een Stork Ricardo 3 cil type R153 85-PK 900-RPM.

    >

    > Verder heb ik geen gegevens van deze boot. Wie kan mij op dit

    > gebied verder helpen. alle keine details zijn van harte welkom.

    >

    > Met vriendelijke dank

    >

    > Jouke

  • Ronald Dijkstra

    Ik zag nu pas dat er reacties waren.

    Ben zeer geinteresseerd naar alles wat te maken heeft/had met de Elaeis.

    Zoals ik reeds heb aangegeven was het voor mijn tijd wat er afspeelde op deze boot.

    Met vriendelijke groeten,

    Ronald Dijkstra

  • Pieter de Vries Lentsch

    Het helpt in elk geval om de naam goed te schrijven: de Vries LenTsch, met een ‘t’ ertussen dus. Als het schip in Amsterdam is gebouwd, dan moet het de werf van mijn grootvader Gerard de Vries Lentsch zijn geweest, de Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch jr. aan de Grasweg. Het archief berust bij het Scheepvaartmuseum. Ik heb zelf ook nog wat materiaal hier liggen. Als je mij foto's stuurt, kan ik het schip misschien herkennen. Mocht het schip niet van de werf van mijn grootvader zijn, dan kan het gebouwd zijn bij Fa. G. de Vries Lentsch werf Het Fort in Nieuwendam (van mijn overgrootvader die ook Gerardus heette). Deze werf is voortgezet door een aantal broers van mijn grootvader. En anders kan het gebouwd zijn op de werf van mijn vader P. de Vries Lentsch, ‘Alphen’ in Alphen a/d Rijn. Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

    Met vriendelijke groeten,

    Pieter de Vries Lentsch

  • jaap

    Hallo,

    ik heb gevaren bij sleepdiens de Maas.

    daar vaarde ook een sleepboot met de naam AVONTUUR,

    als u mij een foto stuurd kan ik kijken of de zelfde sleepboot is.

    ik heb nog oude gegevens. plus foto.

    ik hoor u wel jaap

  • adriaan

    Hallo

    van mij een prangende vraag wat voor merk en of type keerkoppeling is er ingebouwd ??

  • Jan van Duinen

    U kunt dit ook vrijblijvend op vragen bij ….www.sleepduwvaart.nl of in het vakblad Sleep & Duwvaart.