Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zeesleper A950 O'lt Valcke

  • Hester

    Heeft iemand iets meer informatie over de oude voormalige sleper van de Belgische Marine de A950 O'lt Valcke ( bouwjaar 951, niet de ex Smit!!! )?

    Het schip ligt nu te koop en ik ben op zoek naar oude foto's en ( technische )informatie.

  • Henk

    Hallo Hester.

    Bedoel je de ex.Schouwenbank die gesloopt word??

    Groet.Henk.

  • J.W. Gijssen

    Deze sleepboot was een van de 2 zusterschepen , dus het kan de steen-of deschouwenbank geweest zijn een ervan ligt vlak bij Amsterdam en is inmiddels naar de slooperij gegaan. Voor een foto verwijs ik U naar startkabel scheepvaart —dan gaan naar sleepboot afdeling en zie daar staat ze op

    Er waren 2 Deutz motoren ingebouwd welke elk een generator aandreven en dat ging weer naar een elektromotor die de schroef aandreef . De schepen zijn beide in Millingen gebouwd in het jaar 1960 en hadden een vermogen van 1200 aspk.

    Ik ben toevallig het model aan het maken .

    Groeten Jan

  • Valère Neirinck

    Gaat dit over de zeesleper die in de jaren 1950 in banana (congo) lag? Want ik ben met dit schip teruggekeerd naar België.

    V.NeirinckHester schreef:

    >

    > Heeft iemand iets meer informatie over de oude voormalige

    > sleper van de Belgische Marine de A950 O'lt Valcke ( bouwjaar

    > 951, niet de ex Smit!!! )?

    >

    > Het schip ligt nu te koop en ik ben op zoek naar oude foto's

    > en ( technische )informatie.

  • J.W.Gijssen

    hallo Valere als je de moeite wilt nemen om naar mij te mailen , ik heb alle informatie en ook foto's

    groet Jan Gijssen

  • Valère Neirinck

    Hallo mr Gijssen,

    Het heeft wel wat lang geduurd vooraleer ik reageerde op uw bericht, maar gepensioneerden hebben het zo druk… hier dan toch een reactie van mij.

    De A950 S/Lt Valcke is een schip waar ik veel herinneringen aan heb. Deze sleper was de voormalige nederlandse sleper “ELIS” en werd door de belgische landmacht aangekocht om in belgisch kongo steun te verlenen bij de bouw van de landmachtbasis in Kitona. Ik was verantwoordelijk voor de electrische inrichting van dit schip, heb de bemanning gekend, en we zijn in november 1960 ermee holderdebolder moeten vertekken uit de basis van Banana naar belgië onder bedreiging van kongolees geschut. Dit schip voerde dus de zeemachtvlag maar behoorde niet tot de zeemachtvloot maar stond onder het beheer van de landmacht.

    Ik heb enkele foto's van dit schip, en ben bereid om er eventueel enkele uit te wisselenJ.W.Gijssen schreef:

    >

    > hallo Valere als je de moeite wilt nemen om naar mij te

    > mailen , ik heb alle informatie en ook foto's

    > groet Jan Gijssen

  • Frans

    Beste,

    Ben op zoek naar foto's en gegevens van de oude sleper Valcke A950 daar ik hier op gevaren heb toen hij terug kwam van Congo en nu vindt ik deze berichten toevallig,hoop daarom nog reactie te krijgen!

    Groet,

    François Vervoort

  • Valère Neirinck

    Beste François,

    Ik herinner me niet dat er aan boord op de definitieve terugreis van Congo naar België een bemanningslid was met de naam François Vervoort. Er waren twee ingescheepte officieren aan boord nl FKP De Poorter en 1LV Naudts, verder waren er op de terugreis de schippers Dufait;Looffen; de machinisten A. Vanlul, Ryckasys en Van Dyck; De kok Herkens; de telegrafist Engelen en ik. Kunt u me meer gegevens vertellen over u uw functie toen aan boord en enkele anekdoten over deze wel zeer avontuurlijke reis die we gehad hebben.

    Met zeemansgroeten

    Valère

  • cantryn henri

    beste

    u vind foto s terug van de Valcke op google onder de naam IJZEREN VRIJER

    als ,oudgediende van de zeemacht heeft dit ook mijn interesse

    vriendelijke groeten

  • Pa Post

    De sleepboot valcke is de ex astroloog ex steenbank van smit inter geweest.ik heb er jaren op gevaren als machinist er stond 2 keer 8 cil deutz in totaal 1200pk diesel elc.

    Ik hoop dat hier wat aan heeft het waren fijne en kust sleepboten met prettige eigen schappen.